평론

연약한 삶의 기록/2창수

다우징 2013. 11. 30. 23:25

                                                                    연약한 삶의 기록

                                                                                  

                                                                                       이은정 9th개인전

 


                                                                                                                                                               글   2창수



  건강한 숲을 조성하기위해서는 1m² 내에 7가지 수종 이상 식수되어야 자정 능력과 서로 간 생태 생존율이 높아진다고 한다. 한국의 단일민족 신화는 동일한 인종이 일정한 공간 내에 집단으로 생활하고 있다는 것인데 주위 다른 국가 간 관계나 자국 내 국민들이 오랜 시간동안 좋은 환경에서 생활한다고 생각할 수 있을까 궁금하다. 문화는 이미 왕래를 통한 진화를 해왔기 때문이다.

  이은정 작가의 근작은 국가 혼성에 대한 작업이다. 개인적 사건에 따라 다른 국적 배우자와 결합을 하게 된 가족을 통해 ‘국가란 과연 어떠한 존재인가?’ 라는 질문을 하는 작품이었다. 그러한 작업을 진행하다 만난 화교는 새로운 국가의 시각을 갖게 해주었다. 보통 화교는 한국에 거주하는 대만사람들을 지칭하는 말로 쓰인다. 화교는 자발적인 삶을 위해 한국을 찾아왔으며 모국의 정치적 혼란으로 한국에서 살게 된 이미 한국인화 되어버린 사람들이다. 그들은 이방인으로 한국에 거주하며 그들 문화가 혼성이 되지 않도록 살았지만 현재는 점점 옅어지는 국가, 민족의식으로 정체성이 모호하다.

  이은정 작가는 청주지역 화교의 역사를 조사하며 작업을 진행하였다. 청주 고속버스터미널 인근의 중국 식당 아관원(雅觀園)의 양정파(楊靜波) 할아버지를 중심으로 아내와 딸, 며느리, 손녀에 대한 가계를 조사하며 작업을 진행하였다. 양정파 할아버지는 1949년 중일전쟁이후 한국으로 오게 되었다. 당시 나이는 27세였으나 군대는 가지 않았고 한국 전쟁에서 피난도중 아내를 만나 결혼했다. 그렇게 만나 구성된 가계를 표현하였다. 작가는 단순한 가계에 대한 표현이 아닌 양정파 할아버지의 가족들을 통해 이방인으로 살아가는 화교의 작은 역사를 작품으로 표현 하였다.

  조사 중 특이한 것은 화교의 국적이 한국 정부의 수교에 따라 국적이 정해진다는 것이다. 대만과 수교 이 후 한국 거주 중국인들은 대만인이 되었고, 1992년 대만과 국교 단절과 중국과 수교 후 화교들은 또 다른 혼란기를 거치게 되었다. 개인의 문제를 국가가 해결해 주는 것이 아닌 다른 나라의 편의대로 화교는 국가가 바뀌게 되었다. 작품 속에는 그러한 임의대로 만들어내는 국가의 개인에 대한 폭력이 숨겨져 표현되었다. 직접적인 표현이 되어야 한다고 주장하는 사람들이 있지만 관심을 가지면 무엇을 이야기 하는지 보일 것이다. 이은정의 작품은 드러나지 않는 무엇이 있는 것은 감추려는 것이 아닌 많은 작품들이 모여 하나의 이야기를 풀어낸다는 것이 여느 작가들과는 다른 점이다. 이은정의 작품은 대상무형(大象無形)이다. 

  화교들은 중국에 가면 이방인이고 한국에서도 이방인이다. 국제결혼 사이에서 태어난 새로운 이방인들도 국제화라는 허울 좋은 이야기 속에 사회 관심을 받고 있다. 이은정의 작품은 왜 국가를 선택하거나 선택 당해질까라는 인간적인 질문을 담고 있다. 언듯 보면 흐릿하게 아름다움을 이야기 하는 것처럼 보이지만 사실 그림 속에는 인간의 가장 근본적인 개인 삶을 이야기 한다. 작은 것 하나에도 모든 것이 엉클어져 버릴 것 같은 연약한 개인적인 삶이다.

 

The records of feeble life  
       

                                 by Artist 2 Chang-su


In order to create a healthy and luxuriant forest, it is ideal to have more than seven species of trees planted within 1㎡. By having a density of seven or more species of trees per ㎡, it is said that the forest can become self-cleaning and improve the survival rate of the ecosystem. Since the origin myth of the korean people, koreans have lived only among themselves apart from other races. If so, is it possible to view Korea as a healthy society, even without the other 6 species of “trees”? This is because civilization has evolved from the tragic events of history.

The theme of the recent work by the artist Lee Eun Jung is about the hybrid nature of the people in a country, or a multi-racial nation. Simply put, she explores how experiences of individuals and families from different nationalities give rise to nations. In the preparation of her works, Ms. Lee met with Chinese migrants who had come to Korea with a vision of a new world. They came to Korea voluntarily in search for a better life and have essentially become Korean while living here as a refuge from the turmoil from their old country. Although they live in Korea and retain their Chinese culture, they suffer from an identity crisis due to their ambiguous national and ethnic consciousness.

Artist Lee investigated the history of Chinese descendents living in Chungju. There she met a family that owns a Taiwanese restaurant called Akwanwon (蕥觀園) near the Chungju Bus Terminal and looked into their genealogical relationship. The family is headed by Yang Jung Pa (楊靜波), who is the owner of the restaurant and the patriarch of the family. He lives with his wife, daughter, daughter-in-law and granddaughter. Mr. Yang came to Korea after the Sino-Japanese War. At that time, he was 27 years old, but was never part of the military. During the evacuating in the Korean War, he met and married his wife. It is his life and history that Ms. Lee is expressing in her work because she feels that Mr. Yang’s family speaks for the life of strangers.

It is a unique investigation of the nationality of Taiwanese migrants, which is determined by diplomatic ties. When Korea established diplomatic ties with Taiwan, these people were considered to be Taiwanese. However, in 1992, when Korea broke off diplomatic relations with Taiwan, these people were in a confusing state of national identity. These people living away from the place of their ancestors have had their nationality changed without their consent. The hidden violence to these individuals created by nations are presented in Ms. Lee’s work. While some may think that it is the artist’s feelings that should be revealed in their work, for those who have interest in these subjects, they can find the message the artist is trying to say. The message of Lee Eun Jung work is not hidden in the individual pieces, but rather is contained within all the works in the series which combine into a single story.

Taiwanese migrants are strangers in not only Korea, but also in China. There is an interest among the community for internationalization of babies born in countries not of their ancestors. Ms. Lee’s works contain questions about why people should choose to accept citizenship of countries. The pictures appear to display the innocence and beauty of life but in fact, tell us the fundamentals of human’s life. one of the weakness of human existence is that the smallest thing can tangle things up.